Havi archívum: július 2011

Vilmos naplója 7. Búcsú és előre

Előre tudtam, hogy a hetes szám lesz a lényeg.  A VII. fesztivált rendezte kedvemért és kedvemre kedves Gyulám, július 7-től. Épp 7 napja, hogy véget is ért és épp ez az én magyar naplóm 7. bejegyzése. Azóta sokat olvastam, mindenféle véleményt és nem is marad más dolgom, mint elégedetten nyugtázni, hogy heted7 országból épp elegen jártak erre, hogy híremet öregbítve, jövőre is legalább ennyien legyenek a kedves vendégek. Sőt!
Nem vagyok a számok embere, de néha komolyan veszem, például, amikor terveznem kell. Lássuk hát az ideieket:  majd’ 5000 kíváncsi és lelkes nézője volt 29 előadásnak 10 nap alatt. Két bemutatót is tartottak, keretes szerkezetben, ahogyan a jó drámákban szokás, az elején és a végén. Volt kicsi és nagy, nevetős és sírós, volt sok-sok zene és tánc a hagyományos és szöveges előadások mellett. És bár a hírek szomorúan szálldostak előzetesen, valamit csak tudott a tiszteletre méltó grémium, mert jó előre csak vígjátékot, komédiát választott a programba.

Mostanra megszoktam, hogy nem lovon és papírral a kézben, hanem az éterben hozzák-viszik a híreket ezek a modern népek:  a hírnök kiment a divatból.  Így nem annyira izgalmas, de tény, hogy sokkal gyorsabb és általában nincsen félreértés, mint  például Rómeó és Júlia esetében, ugye emlékeznek….Tehát a fesztivál közben  érkezett egy igen örvendetes email,  Gedeon József levelet kapott Patrick Spottiswoode-tól a londoni Globe Színház igazgatójától, aki egyúttal a Shakespeare Theatre Association elnöke, aki azt írta, hogy szeretné, ha a gyulai Shakespeare Fesztivál is tagja lenne a szervezetnek. Mint megtudtam, a Shakespeare Theatre Association elsősorban a tengerentúli Shakespeare Fesztiválokat és színházakat tömöríti, ám 2010-ben úgy döntöttek, világszövetséggé bővülnek, és az USA-n kívüli Shakespeare Fesztiválokat és Shakespeare-színházakat is felvesznek a tagjaik közé. Európából jelenleg csak néhány tagja van a STA-nak, a felkérés tehát jelzi a gyulai Shakespeare Fesztivál nemzetközi elismertségét. Ezt már megalapozta az Európai Shakespeare Fesztiválok Hálózata,  amelynek Gedeon József Gyuláról az egyik alapítója, kezdeményezője. Névadóként áldásomat innen is küldöm. Remélem, elfogadják…

Hogy milyen volt Miranda, azaz A viharból született új teremtmény, ahogyan korábbi naplómban üdvözöltem? Lelkes híve lettem. És amint tapasztaltam, nemcsak a megilletődött közönség, hanem az olykor vitriolos stílusú, kardcsörtető kritikusok is szerették. Utóbb vita is kerekedett: legyen-e másutt is látható, mert jelentős, újító, sőt megrendítő, katartikus. Szerény és elégedett szerzőként, a lényeget értő művészek és velük a közönség érdekében azt javasolnám, igen. Legyen, ha lehet. Minél többen látják, annál jobb mindenkinek.

És akkor most arccal a 8 felé, ami nem népmesei, de szép, kerek szám.
Viszlát 2012-ben: Vilmos távozik, Gyula marad.

Fotó: Ránki Júlia

Bővebben...

A hatalom gyötrelmes ölelése

Balogh Gyula írása a Vízkeresztről, a Mirandáról és a kísérő programokról a Népszava július 23-i számában

A Shakespeare Fesztivál idejére Gyula ismét igazi kulturális fellegvárrá változott.
Elsősorban az emberi bűnökkel akartam foglalkozni – mesélte a Grúziából érkezett Robert Sturua rendező Gyulán, a Shakespeare Fesztivál Vízkereszt, vagy amit akartok című előadása után. Sturua visszatérő vendége a fesztiválnak, hat évvel ezelőtt a Hamlettel vendégeskedett társulatával a magyar fürdővárosban. A Vízkeresztet a kereszténység kétezer éves évfordulójára vitte színre. Amikor azt kérdeztem, hogy kerülhet egy Shakespeare-vígjáték elejére a bibliai, betlehemi motívum, azt válaszolta: karácsonykor a katolikus világban élőképekkel, bábjátékokkal idézik meg Jézus születését, Orsino herceg udvarában is ez történik, csakhogy idővel kicsúszik a herceg kezéből a rendezés, elszabadul a történet és titokzatos erők veszik át az uralmat. >>A teljes cikk a Népszava online oldalán olvasható. >>

Bővebben...

Júlia újra Gyulán

Lantai József írása a ZETAPress hírportál oldalán

A Gyulai Várszínház kamaratermébe belépve teljesen egyszerű, de szokatlan látvány tárult elém. A színpadon a függöny leengedve, előtte egy sorban 8-9 szék, vele szemben és a két oldalán, pontosabban a nézőtéren négyzet alakban a közepet üresen hagyva három- négy sornyi szék helyezkedett el. Minden hely foglalt volt, lényegtelen boncolgatnom, hogy teltházas az előadás vagy a szervezők pont annyi széket helyeztek el, ahány jegy elkelt. Mindenesetre kellemes látvány, hogy megtöltöttük a teret. >> A teljes írás a ZETApress oldalán olvasható. >>

Bővebben...

Vilmos várt Gyulán

A ZetaPress hírportál tudósítója, Lantai József írása

Nem tudtam ellenállni az invitálásnak, és a nagy hőség ellenére külföldi újságírók társaságában elmentem Gyulára, hogy ott lehessek-lehessünk a Gyulai Várszínház 48. évad összművészeti fesztiváljának július elején kezdődött rendezvényein, és azon belül is a VII. Shakespeare Fesztiválon.  >> A teljes írása a ZETApress.hu oldalán olvasható. >>

Bővebben...

Száműzött vágyak

Vida Virág kritikája a Mirandáról (A vihar nyomán) a tanckritika.hu oldalon

A mozgáskorlátozott lány balerinalétről álmodozik. Unos-untalan A hattyúk tava Odette-jét bámulja a fekete-fehér tévén, és szorongatja balerina szobrát, melynek kecses attitűdjét szögletes, izomrángásos mozdulataival próbálja börtönéből, karosszékéből utánozni.
Oskaras Kursunovas litván rendező érti és szereti Shakespeare-t. Sorra dolgozza fel a mester klasszikusait, és ezzel olyan jelzőkre tesznek szert munkái, mint például „az évtized legnagyobb hatású Hamlet-feldolgozása”. Nem meglepő tehát, hogy a zseniális Macbeth és a – közel húszpercnyi, mozgásos, tésztacsatás – Rómeó és Júlia után most is izgalmas, sok szálat összerendező, színes matériájú, mozgásközpontú Vihar-előadás született kezei között. >> A teljes írás a tanckritika.hu oldalán olvasható. >>

Bővebben...