“Hozzám nagyon közel áll a tánc” – Interjú Varga Mariannával

Tavaly novemberben hunyt el Gedeon József, a Gyulai Várszínház igazgatója, aki tizenhárom évvel ezelőtt életre keltette a Shakespeare Fesztivált, amely azóta rangos nemzetközi művészeti eseménnyé vált. Az ő meghívására jöttek el világhírű rendezők produkciói. Láttunk Peter Brook, Eimuntas Nekrosius, Oskaras Koršunovas, Andrei Şerban, Luk Perceval, Robert Sturuaés Silviu Purcarete előadásokat is. Nagy élmény volt személyesen megismerkedni Peter Brook színészeivel, Miriam Goldschmidt-tal, vagy NatashaParry-vel és Bruce Myers-el. Gedeon József szerette a jazzt, nem hagyhatta ki, hogy ne kösse össze Shakespeare-rel. Az ő felkérésére zenésítettek meg neves jazz zenészek szonetteket, Shakespeare-dalokat. Kétszer is járt itt Caroll Vanwelden a kiváló belga énekesnő, az elmúlt évek vendége volt a portugál jazz díva Maria Joao, a magyar művészek közül többek között Sena és W.H. csapata, valamint Harcsa Veronika. Eszembe jut még Stanley Wells professzor, a nagy Shakespeare tudós, akit személyesen is láthattunk és hallhattunk a gyulai Mogyoróssy Könyvtárban egy Shakespeare konferencia alkalmával. Emlékezetesek a bemutatók, Dömötör András mosógépei a Várszínpadon, Tim Caroll Hamletje szó szerint a várfalon Balázs Zoltán alakításában, vagy Trill Zsolt III. Richárdja egy vékony oszlopon, a Várszínpad kellős közepén. Megmaradnak bennünk a délutáni feldolgozó beszélgetések Nagy Andrással, aki kiváló társasága a fiataloknak. Ráadásul olykor betoppannak olyan személyek ebbe a körbe, mint Nádasdy Ádám, Eszenyi Enikő, vagy Fabiny Tibor… Hosszú a lista, akiket Józsefnek köszönhetünk. Évről-évre több katarzis élményt szerzett nekünk egy-egy programmal, akik ebben a 13 évben itt jártunk. Mert többen vagyunk, akik évről-évre visszajárunk és nem tudjuk megunni a gyulai fesztiválnapokat. És talán nemcsak a munka miatt. Halála után a Gyulai Önkormányzat Varga Mariannát jelölte ki ügyvezetőnek. November 1-től pedig dr. Elek Tibor foglal helyet az igazgatói székben.

Mióta dolgoztál együtt Gedeon Józseffel?

2012 óta vagyok főállásban itt. Előtte 2005-ben szakmai gyakorlaton dolgoztam itt az első Shakespeare Fesztiválon. 2012-ben meghirdették ezt az állást, jelentkeztem és több gyulai jelentkező mellett végül engem választott igazgató úr annak ellenére, hogy békéscsabai vagyok. Öt évadot dolgoztunk együtt.

Szerinted miért téged választott József?

Igazgató úr szigorú volt. Megkövetelte, hogy minden a legnagyobb rendbe menjen, ne legyenek fennakadások. Nekem is megvan az a tulajdonságom, hogy próbálok a maximumra törekedni az életem minden területén. Fontos volt neki és nekem is, hogy kifelé senki ne vegye észre, hogy mennyi nehézség van egy ilyen programsorozat megszervezésével. Ha igazgató úr feszültebb volt, próbáltam nyugalmat sugározni, hogy ő is érezze minden rendben lesz. Bár egymásnak ellentétei voltunk, mégis jól kiegészítettük egymást, ezért is ment olyan jól a közös munka.

Hányan dolgoztok a Gyulai Várszínházban?  Vagy inkább úgy kérdezem, hogy hányan szervezitek a nyári illetve az őszi-téli szezont, mert úgy tudom, hogy ez a kettő elválik egymástól?

Télen az irodában négyen vagyunk, a gazdasági vezetővel, akit egyelőre még helyettesítünk, egy külsőskönyvelő segít a gazdasági ügyekben, a szerződéseket, költségvetéseket magunk között osztjuk el. Illetve van három fiú, akik a műszaki feladatokat látják el. Nyáron kiegészül a csapat a Shakespeare Fesztivál Grémium tagjaival, akik tanácsadással segítik a program összeállítását, van egy külsős sajtófelelős és Kósa Zsuzsa néni, aki a szállásszervezésben segít már évek óta. Nyáron 4-5 állandó hang- és fénytechnikus jön más városok színházaiból. Rajtuk kívül van még egy külsős közönségszervezőnk is. Idén a programokat ketten szervezzük, Szabó Mónikával. A gazdasági ügyintéző kolléganő kisgyermeke mellett segíti munkánkat. A munkatársak közül mindenki más típusú ember szerencsére, és tényleg mondhatom, hogy igazi csapattá forrtunk össze. Cél, hogy az idei év is úgy menjen le, ahogy a korábbi évek, amikor még köztünk volt igazgató úr.

Azon kívül, hogy leszervezitek a programokat, ennél sokkal összetettebb feladatokról van szó, ha jól tudom. Gedeon József minőségi kultúrát követelt meg Gyulára. Ez is talán egy nagy terhet róhatott rád. Hogy érezted magad, amikor rád bízták ezt a feladatot?

Nehéz volt… Kiderült, hogy igazgató úr sokkal betegebb, mint amit mutat. így az Önkormányzatnak is lépnie kellett, hogy az intézmény továbbműködjön. Mivel a végzettségem szerint színháztörténész bölcsész vagyok, ezért úgy gondolták, hogy addig, amíg nem találnak más megoldást, rám bízzák ezt a feladatot. Akkor még a kamaratermi szezonban voltunk benne. Novemberben még igazgató úrral együtt dolgoztunk az őszi-téliszezonon. A januártól áprilisig tartó időszakot pedig már sajnos nélküle kellett leszervezni. Igazgató úr novemberben már olyan állapotban volt, hogy arról sem tudtunk beszélgetni vele, hogy mit álmodott meg a 2017-es évadra. Egy kínai társulatról tudtam, az idén nyáron meg is néztem őket a neuss-i Shakespeare Fesztiválon és tényleg nagyon érdekes és látványos Macbeth-et láthattam, de sajnos, mivel a Shakespeare Network tagjai által szervezett fesztiválok időben távolabb esnek egymástól, a magyarországi fellépést idén már nem tudták vállalni. A jövő évadban viszont nyitottak a továbbegyeztetésre. A külföldi előadásokat a network tagjai ajánlották, illetve amit én gondoltam, hogy szeretném meghívni azt megbeszéltem velük. Így volt ez az izraeli előadással is, akik először most hozzánk jönnek a partneri szervezetek közül. Nagy András és Balog Tibor is segítették a munkámat. Nagy András tanárom is volt Veszprémben, bizalommal fordultam hozzá, Balogh Tibor pedig a határon túli előadásokat ajánlotta.

Gedeon József betegsége tudatában tudott a Várszínház jövőjével is foglalkozni a számára megerőltető programszervezéseken kívül?

Tavaly már minden megbeszélésen, minden egyeztetésen ott kellett lennem. Át kellett látnom a költségvetést, szerződéseket, olyanokba is bevont, amik nem tartoztak a feladataim közé. Úgy éreztük mi is, hogy József tudta, hogy a tavalyi az utolsó nyara. Talán ezért is akarta mindenből a százhúsz százalékot kihozni. Látszott rajta, hogy minden nap az esti előadásokra készül, a legjobb formáját akarta hozni, de a feladatok nagy részét már mi végeztük el. Én úgy gondolom, hogy a nyár tartotta őt életben. Nagyon várta a Koršunovas előadást, az volt számára az egyik nagy kedvenc. Tavaly is mindent végignézett, minden előadáson ott volt. Erősnek láttuk ezekben a pillanatokban és minden olyan volt, mint régen… és mégsem.

Milyen programot fogalmaztál meg a pályázatodban?

A fiatalok felé akartam nyitni egy kicsit jobban. A statisztikából és felmérésekből azt láttuk, hogy a közönség nagy része közelebb áll a nyugdíjas korhoz, illetve a negyvenesek járnak színházba. Szerettem volna a fiatalabb felnőtteket bevonzani több ifjúsági programmal. A Kamaraterembe meg is hívtam már magyar díjnyertes filmeket. Népszerű volt.

Józsefnek három fő pillérre épült a nyári fesztivál azon kívül, hogy három bemutatót is tartott. Az egyik a Shakespeare Fesztivál, a másik kettő a Jazz- és Blues Fesztiválok. Ezeket tovább tudtad örökíteni?

Igen, ezekre én is nagy hangsúlyt fektettem. Ezek pont olyan programok, amik nemcsak a gyulaiakat érdekli, hanem az itt nyaraló turistákat is. Ezeket a fontos, már bejáratott fesztiválokat szeretnénk megőrizni. Lehet, hogy valamennyire átalakulnak, de megmaradnak. Az a struktúra, amit igazgató úr felépített nagyon jó volt, működött, a közönség megszokta. Én nem értek a zenéhez sajnos, de úgy válogattam ki az idei fellépőket, hogy olyan emberek tanácsát fogadtam el, akikről tudtam, hogy igazgató úrral is egyeztettek.

El lehet árulni kik ők?

Rusznyák Csaba és Kiss Zoltán segítették a munkámat. Illetve a külföldi partnerekkel is felvettem a kapcsolatot, akikkel addig igazgató úr is tartotta a kapcsolatot. Idén is sikerült nemzetközileg is elismert fellépőket találni. Amit tudtam, megtettem.

Azt mondod, nem értesz a zenészhez, de elkaptam egy mondatodat a Szentivánéji premier után, hogy nagyon szereted a táncot. Szokatlan volt, hogy idén a Shakespeare Fesztivál bemutatója egy táncjáték, s nem egy Shakespeare vígjáték vagy dráma.

Hozzám nagyon közel áll a tánc. Amikor Veszprémben tanultam, számomra mindig az volt az év fénypontja, hogy ott lehettem a veszprémi táncfesztiválon. A kortárs tánctól a klasszikus balettig mindent láthattunk. Volt nagyon elvont táncelőadás, amit nem is értettünk, mert kezdetben nem is néztünk utána. Ebből sokat tanultunk, második alkalommal már úgy mentünk oda, hogy utánanéztünk, mit fogunk látni. Ezért is jutott eszembe, hogy Gyulán is érdemes lenne egy olyan táncjátékot bemutatni, aminek a történetét már jól ismerjük. Így esett a választás a Szentivánéji álomra és Felix Mendelssohn-Bartholdy: Szentivánéji álom című zenéjére, illetve Kulcsár Noémira, akit igazgató úr is nagyon kedvelt, hisz többször is meghívta a fesztiválra. Noémi örömmel vállalta és nagyon örült, hogy ezúttal a Várszínpadot veheti birtokba.

Mi a jövő? November 1-től dr. Elek Tibor átveszi a Gyulai Várszínház igazgatói posztját. Veled mi lesz?

Úgy gondolom, hogy maradok az általános titkári poszton. Legjobb tudomásom szerint Elek Tibor ezzel a csapattal szeretne tovább dolgozni.

Mik a hosszútávú terveid, vannak álmaid, amiket szeretnél megvalósítani?

Jelenleg egy napnál előbbre nem szívesen nézek ebben az időszakban, de persze nekem is vannak álmaim. 35 éves vagyok, nem ártana lassan családot alapítani. Nemcsak a színház az egyetlen dolog az életemben. Szeretek utazni, túrázni, emberekkel találkozni. Szerettem, amikor igazgató úr kiküldött külföldre előadásokat nézni, egyeztetni. Ezt is szívesen csinálnám tovább, jó kapcsolat alakult ki a partnerszervezetekkel. Persze jó lenne nem lekésni a legjobb előadásokat a román vasúti menetrend miatt. Egyszer egy Robert Wilson előadást, tavaly pedig egy japán Vihart késtem le. Ezeket nagyon sajnálom.

Ha választani kellene az idei összművészeti és Shakespeare fesztiválokból, melyik kettő a kedvenced az általad összeállított programokból?

A saját hárombemutatótnem számítom, jó? … Várom az izraeli előadást, amit videón láttam. Izgalmasnak tűnt, hogy úgy mutatják be a történetet, hogy a főszereplőt nem jelenítik meg. A bábokat, amikkel játszanak, papírból hajtogatják és a zene is erős és hatásos. Az összművészeti fesztivál programjából pedig Szabó Balázs produkcióját választanám ki, amelyben az Állami Népiegyüttes táncol és énekel, lesz benne vetítés, színház, bábjáték. Nagyon szeretem a Szabó Balázs Bandáját is, de követtem Balázs bábszínészi munkáit is. Az Apám ablakából az égc. előadásuknak is ő írta a zenéjét. Igazi összművészeti előadás lesz.

Az interjút Fodor Krisztina készítette