Havi archívum: augusztus 2010

A királynak a semmi van a lába között

prae.hu, Paraizs Júlia kritikája, 2010. augusztus 12. Serban Lear királya Gyulán
„A világhírű Andrei Serban rendezése csak női szereplőkkel” – szól a Lear beharangozója a gyulai Shakespeare Fesztivál honlapján. Ezzel hirdetik az előadást, erről beszélnek a nézők, és ezt taglalják a kritikák. Pedig a bukaresti Bulandra Színház előadásában a szokatlan szereposztás csak arra szolgált, hogy egy konvencionális Lear-értelmezést takargasson. Cserébe viszont olyan kliséparádét kaptunk, amely által a produkció önnön paródiájává vált. Tovább>>

Bővebben...

Shakespeare-szólók fesztiválja

prae.hu, Cseicsner Otília, 2010. augusztus 12.
Hatodik éve illeszti a majd kéthetes Shakespeare Fesztivált a közel fél évszázados Gyulai Várszínház szezonális, a nyári fürdővendégek számára változatos, lehetőség szerint minden igényt kielégítő kulturális programkínálatába. A célja összetett: híres nemzetközi és hazai, illetve koprodukcióban készülő magyar Shakespeare-előadások és Shakespeare-hez kapcsolódó zenei programok szerepeltetése, meghívása, szakmai konferencia szervezése. De ki a célközönség? Tovább>>

Bővebben...

Shakespeare a románoké

Magyar Narancs, Csáki Judit kritikája, XXII. évf. 30. szám (2010.07.29.),  Lear / Bukaresti Bulandra Színház, Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott
Miközben alighanem az alapjaitól kellene újragondolni az ország egészét beterítő fesztiváldömpinget – és inkább itt spórolni (a megfelelő, vagyis esztétikailag értékelhetetlen helyeken) az állami pénzzel -, a gyulai Shakespeare Fesztivál jól tartja magát; mindig akad néhány olyan produkció, amelyért az ország túlsó végéből is érdemes idezarándokolni. Idén, a hatodik Shakespeare Fesztiválon nyilván ilyennek számított Peter Brook atelier-produkciója, és föltétlenül ilyen volt két román rendező előadása: Andrej Süerban Learje és Victor Ioan Frunza nem Shakespeare-darabja, a Rosencrantz és Guildenstern halott című Tom Stoppard-dráma; ez utóbbitól sem vitatja el senki a helyét egy Shakespeare-ünnepen.
Süerban a bukaresti Bulandra Színházban rendezte meg a Leart, csupa színésznővel.  Tovább>>

Bővebben...

HALÁLSZIMFÓNIA

Lehet más a világ, Kmeth Barbara írása, 2010. július
Lear / Bukaresti Bulandra Színház, Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott – temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház
Mi a tragédia lényege? Mi sem könnyebb ennél, íme: „a rosszak boldogtalanul végzik, a jók pedig szerencsétlenül”. Milyen egyszerűnek tűnik a válasz Tom Stoppard tollából. Mégis a színházat, mint az ember külső-belső történéseinek hű tükörképét már a görögök óta foglalkoztatja az örök emberi kérdés: MIÉRT? Újabb kérdésfelvetések és válaszlehetőségek Gyulán, a VI. Gyulai Shakespeare Fesztivál záróakkordjaként bemutatásra kerülő két előadásban: Shakespeare: Lear király – Andrej Serban rendezésében a romániai Bulandra Színháztól és Tom Stoppard: Rosencrantz és Gulidenstern halott – Victor Ioan Frunza rendezésében a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vendégjátékában.  Tovább>>

Bővebben...

MÍTOSZ ÉS VALÓSÁG TALÁLKOZÁSA

Népszava, Balogh Gyula írása, 2010. július 19.
Lear / Bukaresti Bulandra Színház, Tom Stoppard: Rosencrantz és Guildenstern halott – temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház
A hétvégén a bukaresti Bulandra Színház és a temesvári Csiky Gergely Színház vendégjátékával befejeződött a gyulai Shakespeare-fesztivál, amely két hét alatt csaknem ötezer nézőt vonzott a Körös-parti fürdővárosba. A Bulanadra a Lear király női változatával érkezett, a temesváriak egy kortárs művel, Tom Stoppard Rosenscrantz és Guildenstern című drámájával, aminek az apropója Shakespeare Hamletje. Mindkét produkciónak nagy sikere volt a sportcsarnokban, illetve a várszínházban.   Tovább>>

Bővebben...