Havi archívum: május 2013

Shakespeare újra

Szakmai filmvetítés: Shakespeare újra
(a Szentivánéji álom nyomán) – angol film (2007)

Rendező: Ed Fraiman

Belépés díjtalan

Bővebben...

A makrancos hölgy (Marosvásárhely)

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat előadása

William Shakespeare
A MAKRANCOS HÖLGY AVAGY A HÁRPIA MEGZABOLÁZÁSA
vígjáték
Fordította: Nádasdy Ádám

Szereplők:

Petruchio: Bokor Barna
Katalin: Berekméri Katalin
Baptista Minola:Kárp György
Lucentio: Bányai Kelemen Barna
Gremio: Tollas Gábor
Hortensio: László Csaba
Tranio: Meszesi Oszkár
Grumio: Sebestyén Aba
Bianca: Gecse Ramóna
Szabó – Kalapos: Henn János
Özvegy: Fodor Piroska
Iskolamester: Ördög Miklós Levente
Vincentio: Györffy András
Curtis: Korpos András
Nátán: Kovács Botond
Fülöp – Biondello: Bartha László Zsolt
Özvegyek:  Benő Kinga, Balázs Éva, Somody Hajnal, Szabadi Nóra

Zenészek: Apostolache Zénó, Fülöp Alajos

Rendezőasszisztens: TATÁR ÁGOTA
Díszlet- és jelmeztervező: ALINA HERESCU
Koreográfus: FLORIN FIEROIU
Zene: VLAICU GOLCEA

Rendező: SORIN MILITARU

Shakespeare Makrancos Katá-ja Marosvásárhelyen olyan alkotói négyes (Sorin Militaru rendező, Florin Fieroiu koreográfus, Alina Herescu díszlet- és jelmeztervező, Vlaicu Golcea zeneszerző) munkája, amely tudja, hogyan kell hatni a ma emberére. A román színházi nyelv jellegzetes látvány-, mozgás- és ízlésvilága találkozik a magyar színházi hagyománnyal: izgalmas Shakespeare-értelmezés, amelynek lényeges alkotóeleme a Nádasdy-féle élvezhető, zamatos fordítás is.
Sorin Militaru, az előadás rendezője így véli:„A hárpia megzabolásása összetettebb cím, amely egy folyamatról – a szelídítésről – szól, egyúttal megismerési és önmegismerési folyamat. A darab tulajdonképpen a nő és a férfi  viszonyának fejlődéstörténete, és a kölcsönös megismerés szakaszairól szól. Katalin megismeri párját, Petruchiót, az összes trükkjével, és azokat átlátva ő is a játék részesévé válik. A drámát nem klasszikusan értelmezem, mert ez a téma úgy erőltetett volna az európai kulturális viszonyok között. Inkább a „szelídítésre”  összpontosítottam, a főszereplők egymást megismerő folyamatára, ezért szerintem találóbb a Hárpia megzabolásása cím, mint a Makrancos hölgy.”
Az előadás által elnyert elismerések:

A MAGYAR SZÍNHÁZAK XXIV. FESZTIVÁLJA – Kisvárda , 2012.
KISVÁRDA VÁROS DÍJA – Sorin Militarunak az előadás rendezéséért
AZ EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA ÁLTAL FELAJÁNLOTT KÜLÖNDÍJ – Sebestyén Abának az előadásában nyújtott alakításáért

Bővebben...

Hamletmasina

Szakmai filmvetítés: Hamletmasina – a Thália Theatre Hamburg előadása (1986)

Rendező: Robert Wilson

Belépés díjtalan

Bővebben...

Makrancos hölgy

Szakmai filmvetítés: Makrancos hölgy – angol film (1967)

Rendező: Franco Zeffirelli

Belépés díjtalan

Bővebben...

W. S.: Hamlet

W. S.: Hamlet

A Színház- és Filmművészeti Egyetem III. éves (2010-2015) színművész osztály vizsgaelőadása

Játsszák:

Bach Kata
Csapó Attila
Janka Barnabás
Mészáros Blanka
Szabó Erika
Tóth András
Tóth János
Vecsei Miklós
Vidnyánszky Attila
Zoltán Áron
Zsigmond Emőke

Fordította: Nádasdy Ádám
Zeneszerző: Tallér Zsófia

Rendező: Zsótér Sándor

Osztályvezető tanárok: Marton László, Hegedűs D. Géza, Forgács Péter

Zsótér Sándor a Hamletről:

Annyi szépség van a szövegben, ami fölött elsiklik az ember. Ha „rendes előadást” néz, az valamire erősen ki van hegyezve. Általában rohangál a szöveg és a színész, erősen kiabál a szöveg és a színész, és erősen rohangál és kiabál a rendező is. Itt a feladat az volt, hogy minél többet ki lehessen bányászni, előfurkálni a szövegből, mint rendes bányász. Ha századszor olvasod, elképesztő új szépségeket találsz. Rettenetesen való bármilyen fiatalnak, képességesnek és kevésbé képességesnek egyaránt. A kétségbeesettség, a bizonytalanság, a provokáció a rohadt felnőtt világgal szemben a fiatalok életérzése. Mindenki azt hiszi, hogy tud valamit, és ezzel jól elvan, de ez nem igaz az életben, és a darabban sem. Élnek valahogy, és hogy ez tulajdonképpen rendben van, és nem lehet másképp. Minden valamire való fiatal ezt megkérdőjelezi és nem azonnal áll be a sorba, – talán.

Azt akartam, hogy tanuljanak meg szöveget olvasni, és főleg megérteni. A „mit” után jöjjön a „hogyan”.

Mindenki valamilyen szerepet játszik a darabban. A főhős is rögtön bejelenti, hogy bolondot fog játszani. A színpad nézőtérré, a nézőtér színpaddá válik. A szünet öltözővé, a megbeszélés színhelyévé. Szép matematikát találok benne.7

Bővebben...