Folyamatos viszonylagosság – viszonylagos folyamatosság

Színház.net, Markó Róbert kritikája a Lear király és a Rosencrantz és Guildenstern halott gyulai előadásáról, 2010. július 19.
… mindkét produkció alapkoncepciója miatt kritizálható leginkább. 2005 óta rendezik meg Gyulán a Shakespeare Fesztivált, melynek programja az idén két fontos előadást ígért: a bukaresti Bulandra Lear királyát a világhírű Andrei Şerban rendezésében, és a temesvári magyar színház Rosencrantz és Guildenstern halott című előadását, mely a tavalyi évad legjobb előadásának járó UNITER-díjat kapta Romániában. Mindkét produkció kiindulási pontnak használja Shakespeare-t: előbbi a hűségesebb a szerzőhöz, bár Şerban, akit fordítóként és forgatókönyvíróként is jegyez a színlap, kardinális változtatásokat hajtott végre a szövegen; az utóbbi előadás alapjául szolgáló Stoppard-dráma pedig maga is csupán nyersmatériaként, hivatkozási alapként tekint a Hamletre. A gyulai reprízek nyomán a Lear tűnik formátumosabb előadásnak, miközben a Rosencrantz és Guildenstern is erősen viseli a rendezői kézjegyeket – és mindkét produkció alapkoncepciója miatt kritizálható leginkább.   Tovább>>