Havi archívum: június 2015

Shylock 

„Shakespeare híres színpadi karaktere a neves lengyel színész angol nyelvű előadásában”

William Shakespeare A velencei kalmár című darabjából írta: Andrzej Zurowski és Piotr Kondrat

Előadja: Piotr Kondrat /PL/

A Shylock Shakespeare A velencei kalmár című művén alapuló monodráma. Piotr Kondrat, mint könyvárus mutatja be a Shylock-történetet klasszikus könyvek és szerzők (Dante, Goethe, Spinoza, Pitagorasz, a Biblia és természetesen Shakespeare) környezetében. A velencei kalmár egyike Shakespeare legrejtélyesebb, nyitott, lezáratlan darabjainak, amely lehetőséget ad az elmélyülésre, a folyamatos kérdésfeltevésre, az intolerancia kérdéskörének és a zsidó és keresztény hit örök vitájának vizsgálatára.
Piotr Kondrat szándékosan a 21. századba helyezi Shylock alakját, és egy lélektani utazást mutat be nekünk: a családi és anyagi veszteséget, az elárult apa kétségbeesését és a rászedett tulajdonos haragját. De foglalkozik a tolerancia és az antiszemitizmus kérdésével is ez a sokszínű darab, amelynek célja azonban nem az, hogy egzakt válaszokat adjon. A jó szövegek csak kérdéseket tesznek fel. Mint Shylock története.
A darab a virágzó tengeri kereskedelem központjában, a XVI. századi Velencében játszódik. Bassanio fiatal, nemesi származású barátjától, Antoniotól egy nagyobb összeget kér kölcsön, hogy elhajózhasson Belmontba, és megkérhesse a szépséges Portia kezét. Antonio minden vagyona a tengeren van, ezért kölcsönt vesz fel Shylocktól, a zsidó uzsorástól, akivel gyűlölik egymást. Shylock hajlandó a kölcsönre, még kamatot sem kér. Egy kikötése van: ha Antonio nem fizet időben, kivághat egy font húst Antonio testéből.

Bővebben...

Szakmai filmvetítés – A velencei kalmár

Amerikai film /2004/

Rendező: Michael Radford

Belépés díjtalan

Bővebben...

 W. Shakespeare: Rómeó és Júlia                

„Klasszikus darab a szerelemről különleges feldolgozásban, sok zenével”

The Flanagan Collective, York /GB/ előadása

SZEREPLŐK

Rómeó / Gergely – Emma Ballantine
Júlia / Sámson – Amie Burns Walker
Mercutio / Lőrinc barát – Holly Beasley-Garrigan
Tybalt / Dajka / Herceg – Hannah Davies
Paris / Benvolio – Yoshika Colwell
Capuletné / Patikárius – Sarah Davieson
ZENE: JIM HARBOURNE ÉS EDWARD WREN
DRAMATURG: TOM SPENCER
RENDEZŐ: ALEXANDER WRIGHT

A Rómeó és Júliát, a Flanagan Collective és a York Theatre Royal közös bemutatóját, amelyet eredetileg a Yorki Nemzetközi Shakespeare Fesztiválra terveztek, most a Gyulai Várszínház közönsége is megismerheti. A darabot egy hattagú női társulat játssza el. Shakespeare talán leghíresebb tragédiájának ez a teljesen „nőies” feldolgozása tele van ütős részekkel, kórusénekkel és vakmerő szerelemmel. A Flanagan Collective a valaha írt legszebb szerelmes történet elmondására vállalkozik sok zenével, tánccal, gyertyafénnyel és egészséges mennyiségű szemtelenséggel. A közönség a szerelem és a tragikus románc szívbemarkoló, izgalmas megjelenítését látja a színpadon.

http://www.yorktheatreroyal.co.uk/event/Romeo_And_Juliet.php#.VXWx99Ltmko

Bővebben...

Dalok Shakespeare-nek – Maria Joao trió

„A világhírű portugál jazzénekesnő találkozása Shakespeare-rel”

A Maria Joao trió jazzkoncertje

A ZENEKAR TAGJAI:
Maria João – ének
João Farinha – billentyűs hangszerek
André Nascimento – billentyűs hangszerek
A mozambiki anyától és portugál apától származó énekesnő, Maria João a nyolcvanas évek elején kezdte
pályáját. Hamarosan már a jazzvilág krémjével – többek között Bobby McFerinnel, Trilok Gurtuval és a Weather
Reportból ismert Joe Zawinullal – dolgozhatott együtt.

Rendkívüli énekhang és karizma jellemzi, előadásai annyira kifejezőek, hogy a portugálul nem tudó közönség még a nyelvi korlátokról is megfeledkezik. Igazi performer, aki szívesen alkalmaz meghökkentő zenei gesztusokat, melyek megengedik a sűrű hangulatváltozásokat és stílusfordulatokat. Így lehet, hogy az egyik pillanatban bossanovát énekel, majd fadóra vált, de a ritmikus vokáleffektusok és a pergő scattelés sem áll távol tőle.

Maria João, a világhírű portugál jazzénekesnőa gyulai Shakespeare Fesztivál felkérésére készítette el azt az új összeállítást, amelynek a címe Dalok Shakespeare-nek. Ebben a válogatásban olyan ismert és új dalok hangzanak el jazzesített formában, amelyek a nagy drámaíróhoz köthetők. A különleges hangterjedelmű és remekül improvizáló énekesnő koncertjei mindig valami egyedülállót nyújtanak, valami olyat, amelyet másoktól még nem
hallottunk. Maria Joãot remek portugál jazz zenészek (João Farinha és André Nascimento) kísérik a koncerten. Ez az előadás még több másik fesztiválon is hallható lesz (az European Shakespeare FestivalsNetwork tagjainál).

Bővebben...

Macbeth Badya – indiai táncest  

A Kasba Arghya (India) vendégjátéka

Előadja: Raju Bera
 
Rendező: Manish Mitra
 
JELMEZTERVEZŐ: Sima Ghosh
FÉNY: Tapas Chatterjee
ZENE: Jaydeep Sinha
 
A Macbeth Badya párbeszéd a Macbeth tragédiával, amelynek eszköze a zene és az érzékszervi befogadásra épülő költészet. Akárhányszor, bármelyik országban feldolgozták ezt a híres drámát, akár filmen, akár színházi környezetben, mindig kultúrák határterületeit jelölte. Ki tudná elfelejteni például Kurosawa Véres trón című filmjét? Az előadás mindig magán viseli a jeleit annak a kultúrának, amelyhez tartozik. Amikor tehát indiai színészek próbálják meg színre vinni a Macbethben rejlő tragédiát, nem meglepő, ha indiai ritmust, indiai testkultúrát és hagyományos indiai mozgást használnak.
Heiner Müller olvasatában Hamlet úgy jelenik meg, mint Hamlet-gép, a Macbeth Badya is egy modern indiai olvasata Shakespeare művének. A tárgyias költészet megkísérli megalkotni az analógiákat a tragédia és a mai ember között. Az előadás a bennünk is rejlő hataloméhséget mutatja be a pakhavaj (indiai dob) és a hagyományos indiai zenesegítségével.
Bővebben...